Connect with us
Advertisement

ΑΛΛΑ ΣΠΟΡ

GP Κατάρ: Συνθήκες και δεδομένα που δεν πρέπει να επαναληφθούν…

 

Τα ανθρώπινα όρια των οδηγών δοκιμάστηκαν όπως ποτέ άλλοτε στο Grand Prix του Κατάρ, σε βαθμό που κανείς θα χαρακτήριζε τις συνθήκες… ανεπίτρεπτες, όπως παραδέχθηκαν οι ομάδες μετά τον αγώνα.

Αρχές Οκτώβρη και Μέση Ανατολή, είναι δύο στοιχεία που δεν πρέπει να εφάπτονται όταν μιλάμε για ένα αθλητικό γεγονός και αυτό αποδείχθηκε περίτρανα την περασμένη Κυριακή (8/10) στον 17ο αγώνα της σεζόν στην F1.

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ

Το λάθος με την πίστα του Λουσαϊλ καθαυτή, είχε ξεκινήσει ήδη από τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής (6/10). Τα κερμπ του σιρκουί “πλήγωναν” τα ελαστικά σε βαθμό που υπερθερμαίνονταν και υπήρχε τοπική μετατόπιση γόμας, συν του ότι υπήρχαν χτυπήματα πάνω στα λάστιχα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν αποκόλληση της γόμας και φυσικά σε σοβαρά ατυχήματα.

Για λόγους ασφαλείας λοιπόν, πάρθηκε η απόφαση από την FIA σε συνεργασία με την Pirelli, να αλλάξουν τα όρια της πίστας στις στροφές 12 και 13 και κάθε σετ ελαστικών στον αγώνα να μην χρησιμοποιείται για πάνω από 18 γύρους. Το αποτέλεσμα φυσικά, ήταν καταστροφικό και η απόφαση άστοχη.

Οι οδηγοί κατέληξαν να οδηγούν για 100 λεπτά και 57 γύρους σε ρυθμό κατατακτήριων δοκιμών, μην αφήνοντας ουσιαστικά… δευτερόλεπτο το πόδι από το γκάζι. Είναι που είναι η χάραξη της πίστας του Λουσαΐλ τέτοια που… δεν παίρνεις ανάσα, ήρθε και αυτή η οδηγία να δοκιμάσει για τα καλά τα όρια της σωματικής καταπόνησης των οδηγών.

Η ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΥΓΡΑΣΙΑ

Ας δούμε όμως και το κυρίως πρόβλημα του τριημέρου το οποίο αφορούσε την τοποθεσία και την περίοδο της διεξαγωγής του Grand Prix. Πέρυσι, το Μουντιάλ του 2022 διεξήχθη καθόλου τυχαία στις 20 Νοεμβρίου και ολοκληρώθηκε στις 18 Δεκεμβρίου, ακριβώς επειδή πιο πριν η αφόρητη ζέστη και η υγρασία θα ήταν… απάνθρωπες συνθήκες για τους ποδοσφαιριστές.

Οι οδηγοί της F1 τώρα, φορούν ως γνωστόν πολύ βαρύ αντιπυρικό εξοπλισμό και μπαίνουν σε ένα κλειστό κόκπιτ όπου δεν υπάρχει εύκολη εισροή αέρα. Όταν λοιπόν στο Κατάρ η θερμοκρασία αέρα είναι στους 32 βαθμούς Κελσίου και η υγρασία φτάνει το ασύλληπτο 80%, αυτόματα ένας οδηγός μπαίνει σε μία… σάουνα στην οποία καλείται να οδηγήσει στο μέγιστο ρυθμό ένα μονοθέσιο F1 με πλευρικά φορτία και δυνάμεις G να τον χτυπούν.

ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ

Ο Εστεμπάν Οκόν ήταν το πρώτο “θύμα” της κατάστασης που βίωσαν αυτοί οι υπέρ-αθλητές του μηχανοκίνητου αθλητισμού, καθώς στον 15ο γύρο έκανε δύο φορές εμετό μέσα στο κράνος του, όμως πεισματικά συνέχισε να οδηγεί και μάλιστα τερμάτισε στην 7η θέση.

Ο Λόγκαν Σάρτζαντ ο οποίος είχε περάσει γρίπη λίγες μέρες πριν, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει, αφού ένιωθε πως ανά πάσα στιγμή θα έχανε τις αισθήσεις του και θα λιποθυμούσε μέσα στο κόκπιτ από την αφυδάτωση. Προς τιμήν του, ο επικεφαλής της Williams, Τζέιμς Βάουλς του είπε στο team radio πως: «Δεν είναι ντροπή να αποσυρθείς, θα σε φροντίσουμε».

Όπερ και εγένετο, με τον Αμερικανό να μην μπορεί καν να βγει μόνος του από την Williams, χρειάστηκε την αρωγή των μηχανικών του. Οι εξετάσεις των γιατρών έβγαλαν θερμοπληξία και αφυδάτωση.

Όσον αφορά το υπόλοιπο grid, λίγοι ήταν αυτοί που δεν χρειάστηκαν ιατρική φροντίδα, με τους Άλμπον, Στρολ, Μάγκνουσεν και Οκόν να την αναζητούν με το πέρας του αγώνα.

Υπενθυμίζουμε, πως κατά τη διάρκεια του Grand Prix ακούσαμε τον Φερνάντο Αλόνσο να λέει «Καίει η θέση μου, ρίξτε μου λίγο νερό ή κάτι όταν μπω στα πιτ». Ο Τζορτζ Ράσελ άνοιξε τη ζελατίνα του κράνους του για να πάρει αέρα, ενώ οδηγούσε με πάνω από 200 χιλιόμετρα την ώρα (επικίνδυνο) και στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού έβγαλε τα χέρια του από το τιμόνι για να τα… αερίσει.

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΠΡΩΤΩΝ

Δείτε τι δήλωσαν σχετικά με τις συνθήκες υπό τις οποίες οδήγησαν οι πρωταγωνιστές του Grand Prix του Κατάρ:

Μαξ Φερστάπεν: «Δεν έχει να κάνει με περισσότερη προπόνηση ή οτιδήποτε άλλο. Νομίζω ότι μερικοί από τους οδηγούς που δυσκολεύτηκαν είναι εξαιρετικά γυμνασμένοι πιθανώς και πιο γυμνασμένοι από εμένα.

Όλη μέρα είναι σαν να περπατάς σε μια σάουνα αλλά τη νύχτα η υγρασία ανεβαίνει. Οι αγώνες έχουν μεγάλη διάρκεια. Αλλά δεν είναι το μόνο μέρος. Υπάρχουν μερικά τέτοια μέρη.

Νομίζω ότι η Σιγκαπούρη είναι σχεδόν αγώνας δύο ωρών και είναι πολύ, πολύ ζεστά. Νομίζω ότι είμαστε στο όριο του τι πρέπει να επιτρέπεται. Υπάρχουν λοιπόν μερικά πράγματα που πρέπει να δούμε. Αλλά αυτό ήταν σίγουρα πολύ ζεστό περιβάλλον».

Όσκαρ Πιάστρι: «Ήταν εξαιρετικά ζεστά. Ακόμα και πριν βάλω το κράνος μου, πριν την έναρξη του αγώνα, ίδρωνα. Σίγουρα δεν ήταν καλύτερα όταν οδηγούσα. Οπότε ναι, πολύ ζεστά.

Νομίζω ότι ήταν ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων, της υγρασίας επίσης, το να έχουμε τρεις αλλαγές σήμαινε ότι πιέζουμε συνεχώς και η φύση της πίστας, εδώ υπάρχουν πολλές στροφές υψηλής ταχύτητας, που μας πιέζουν ανάλογα. Ναι, σίγουρα ο πιο δύσκολος αγώνας που έχω κάνει».

Λάντο Νόρις: «Νομίζω ότι βρήκαμε το όριο. Νομίζω ότι είναι λυπηρό που έπρεπε να το βρούμε με αυτόν τον τρόπο. Δεν είναι ποτέ καλή κατάσταση να βρίσκεσαι σε τέτοια πίεση ξέρετε, κάποιοι άνθρωποι καταλήγουν στο ιατρικό κέντρο ή λιποθυμούν, τέτοια πράγματα. Είναι κάτι πολύ επικίνδυνο να συμβαίνει.

Ως οδηγοί εκπαιδευόμαστε για παρόμοιες συνθήκες αλλά αυτό ήταν απάνθρωπο. Είμαστε σε ένα κλειστό χώρο υπερθερμαίνεται σε έναν πιεστικό αγώνα.

Στην τηλεόραση, μάλλον δεν φαίνεται η σωματική καταπόνηση αλλά σαφώς, όταν έχεις οδηγούς που εγκαταλείπουν ή βγαίνουν σε κακή κατάσταση, είναι υπερβολικό, ειδικά για τις ταχύτητες που κινούμαστε είναι πολύ επικίνδυνο. Πρέπει να πάει σ’ άλλη εποχή πιο δροσερά ο αγώνας».

Συμπέρασμα: Το απόλυτο ανθρώπινο όριο αυτών των υπέρ-αθλητών αγγίχθηκε και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπεράστηκε στο Κατάρ. Προς τιμήν της, η FIA δήλωσε μετά το Grand Prix πως θα συσκεφτεί και θα φροντίσει να αποφύγει μία παρόμοια κατάσταση στο μέλλον.

Επιμέλεια: Γιώργος Ανανίδας



Περισσότερα

Click to comment

Trending